Av Monicka - 3 maj 2017 12:08

Trerätters

Middag

Av Monicka - 3 maj 2017 12:01

Av någon anledning laddades inte bilderna upp vid tidigare inlägg. Dålig mottagning antagligen. Försöker igen men vet inte om bilderna hamnar i rätt ordning.
Börjar med gränsen mellan Spanien och Frankrike

Frukten

Av Monicka - 2 maj 2017 22:38

Ja nu har vi lämnat Spanien efter drygt 4 månader. Vi har många positiva upplevelser från den tiden även om vi haft en del tråkigheter som sjukdom och olycksfall. Men sånt kan ju hända när som helst. Säkert är att vi kommer återvända om inget oförutsett händer, troligtvis nästa vår. Första etappen till Frankrike var bara på 18 mil. Vid gränsen till Frankrike finns på båda sidor shoppingmöjligheter. På spanska sidan finns gott om parkeringar och en massa outlets. Trots att det var söndag, eller kanske tack vare, så var det väldigt mycket folk i rörelse. På franska sidan var det inte alls gott om parkeringar och gatan genom stan var väldigt trång med mycket trafik.

[Bild]

Kön in till stan och kanske till spanska sidan med alla outlets var flera kilometer lång.

Vi undrade ett bra tag om vi skulle behöva åka så högt upp mellan snöklädda bergen eftersom det var en del stigning och vi valt att inte åka motorväg.

Men vi slapp det... Vi har sett att det längs vägen växer träd/buskar med orange frukter på som vi inte känt igen. Vi hittade dem i en butik och det är något vi inte smakat förr. De är både söta och syrliga samtidigt.

[Bild]

Vi anlände till Sainte Marie La Plage ,tidigt på eftermiddagen ,på valborgsmässoafton . Vi tog in på en camping alldeles vid stranden som är hur lång som helst. Tyvärr inte sol och badväder då det blåste alldeles för mycket. Stan är väldigt liten och är nog mest en badort. På måndagen 1 maj så firades kronärtskockan. Vi har sett många fält med kronärtskockor längs vägen.

Det var underhållning längs strandpromenaden och försäljning av diverse produkter.

Naturligtvis måste vi köpa lite av de lokala produkterna.

[Bild]

Lunch måste ju också intas. Det märks att vi är i Frankrike. Det är dyrare än Spanien även om vi fortfarande kan äta mycket billigare än hemma i Sverige. En trerätters kostade för oss 15 euro.

Till middag åtnjöt vi en del av de lokala produkter vi köpte. Bland annat den dyraste ost vi någonsin köpt.

Efter två nätter i Sainte Marie la Plage fortsatte vi idag vidare norröver. Vi kom iväg väldigt sent, 11:30, vi måste försöka ta oss i kragen och vakna lite tidigare. Annars lär vi inte hinna hem till Sverige på denna sidan sommaren.
De snötäckta bergen från ett annat håll.

[Bild]

Idag har vi haft blandat väder men för det mesta uppehåll. Men lite regn längs vägen och en skur när vi kom fram till campingen.

Rhone

Idag har vi valt ut en camping från en ställplatskatalog, bordatlas. Det är en liten men väldigt mysig camping längs Rhone och i vindistriktet. Alldeles utanför campingen finns en vingård med försäljning. Byn heter Saint-Martin-d'Ardèche och bara 200 meter bort finns restauranger, matbutik och bagerier (boulangerie). Hit skulle vi kunna tänka oss att komma tillbaka för att kunna vandra längs Rhone och vingårdarna .

En kvällspromenad i trånga gränder.

Av Monicka - 29 april 2017 20:22

Igår lämnade vi Peniscola redan vid 10-tiden igår och räknade med att vara framme i Pineda de Mar vid 15:30-tiden men det blev lite senare. Eftersom GPS är inställd på icke-betalvägar så blir det lite omvägar. Dessutom hamnade vi i några bilköer utanför Barcelona. Men det var ingenting jämfört med köerna, stau, som man kan hamna i när man åker genom Tyskland. Första biten efter Peniscola är naturen ganska flack och består av mycket odlad mark. Just nu skördas broccoli och busslaster med "plockare" körs ut för arbete på fälten. Övrigt som vi sett odlas är kronärtskockor. Sedan är det väldigt mycket apelsin och citronodlingar och naturligtvis olivträd. Vi åker längs havet och efter ett tag kommer vi upp på lite högre höjd med fina vyer.

Delta de l'Ebre

Ibland eller ganska ofta blir det inte någon bild på det man/jag tänkt ta. Det är inte alltid lätt att hinna med i farten. Den här bilden blev något i förgrunden mer framträdande än det tänkta motivet ...

Ginsten har kanske blommat över i södra delen av Spanien men här norröver blommar den fortfarande för fullt liksom vallmon.

Längs väg N340 mot Barcelona kommer vi in på Route de Cava och till Villafranca med en massa vinodlingar och vingårdar. Vinet Villafranca kommer vi båda ihåg från vår ungdom :).

Eftersom vi inte åker motorväg kör vi igenom en hel del mindre städer.

Den sista etappen igår gick igenom Parc Natural och Montnegre-Corredor. Det gick inte fort i hårnålskurvorna men det var tyvärr inte läge att fotografera. Det var en upplevelse och väldigt vacker skiftande natur.

Vid 17-tiden var vi framme efter att ha missat en avfart vilket gjorde att vi kom in i en liten stad och fick vända med husbilen i den minsta rondell vi sett. Men jag har ju en duktig chaufför så det fixade han. Efter så många timmar bakom ratten var Jörgen väl värd att vila i solen.

Camping Enmar är väldigt trevlig med hjälpsam personal. De ville absolut hitta bästa platsen till oss med närhet till servicehuset. Vi hade bara tänkt stanna en natt men kände att det verkade så trevligt att vi bestämde oss för ytterligare en natt. Här har vi en fin plats som är lätt att komma in på.

Stan är fin med ganska ny bebyggelse. Tåget mellan Girona och Barcelona går längs stranden bara 100 meter bort och till stationen ligger 600 meter härifrån. Hit kommer vi gärna tillbaka för att kunna ta tåget till Barcelona. Känns lite jobbigt nu att åka in med gipsat ben. På andra sidan spåret ligger stranden som är väldigt lång och fin.

Av Monicka - 26 april 2017 21:48

Igår gick färden vidare norröver via Lorca.

Vi försöker att inte köra alltför långa sträckor per dag. Det har blivit ca 30 mil/dag nu i två dagar. Gårdagens lunch intog vi också på en vägkrog. Men det var ungefär samma upplevelse som hemma inte som dagen innan. Camping Kiko Park i Oliva är en fin camping precis vid en lång sandstrand. Vi hade 27 grader igår och det var härligt att kunna komma ner på stranden som är tillgänglig för rullstolsburna genom ramper.

Utsikt över den lilla hamnen från restaurangen på campingen.

Idag tog vi en promenad till hamnen och den lilla byn i närheten av campingen. Det var full aktivitet på stranden. Skolungdomar som kom i buss för friluftsdag.

Ingen av oss hade lust att laga lunch så det blev ett stopp på en av restaurangerna. Meny del dia , Dagens meny, 85kr för förrätt, varmrätt, dessert eller kaffe, inkl.bröd och dryck. För oss hade det räckt med bara förrätten. Gazpacho för mig och sallad till Jörgen.

Men vi hade ju beställt menyn, så det blev en Paella Valenciana till mig. Jörgen åt en pasta bolognese och det vet ni väl hur det ser ut?

Med en sådan lunch blir det ingen middag...eller i alla fall väldigt lite.
Imorgon ska vi fortsätta resan, men vi vet bara att vi åker norröver. Tyvärr ska vädret bli sämre nu med regn och kyla, bara 12 grader imorgon, enligt prognosen. Vi skulle väl egentligen vilja vända söderöver igen.

Av Monicka - 24 april 2017 22:40

Ja när vi börjar resan för dagen har vi bara bestämt åt vilket håll vi ska sedan får det bli som det blir. Vi började med att gå till "kinesen" för att inhandla en plaststol och gummimatta till duschen. Så nu är den "handikappanpassad" för mig i alla fall .

Det är också bra att förre ägaren monterat ett extra handtag/låsanordning på husbilen så det är lättare att ta sig ut/in.

Efter att ha handlat på Mercadona började vi färden norröver. Klockan hade nu redan hunnit bli 11:30. Vi åkte genom Torre del Mar som vi tyvärr inte hunnit se så mycket av. Men det är en väldigt trevlig stad som vi gärna kommer tillbaka till.

Första delen gick genom ett väldigt kuperat landskap.

I Sverige är vi inte vana vid att få bra mat längs vägarna. Vi blev glatt överraskade när vi efter 1 1/2 timmes körning åkte in vid en mack för att äta lunch. Vi blev genast välkomnade av en servitör som frågade om vi skulle äta. Han övergick direkt till engelska då han hörde att vi inte pratade spanska. Han gick igenom både dagens meny och den andra menyn som fanns och översatte till engelska.

Vi valde att ta rätter ur menyn "platos combinados". Jörgen tog kotletter och fick in två rejäla kotletter med pommes och stekt ägg. Jag valde Aguja a la plancha vilket visade sig vara en nålfisk, mycket god. Vi fick en stor sallad med bröd till detta. Som ni ser var det mycket rimliga priser. Den enda missen var väl att Jörgen beställde en liten öl:).

När vi närmade oss Almeria ändrades landskapet och det blev förre odlingar. Tyvärr han jag inte fånga den vackra vyn över stan från motorvägen som jag skulle velat. Ni får ha lite fantasi, det var väldigt vackert i alla fall.

Vi kom till Camping la Quinta Bella vid 16:30. Campingen ligger väldigt avsides men det var vi förberedda på, vi ska ju bara övernatta. Den kostar 17 euro/natt inklusive el. Tveksamt om det är prisvärt jämfört med andra campingar v varit på. Men idag firar vi i alls fall att vi för 18 år sedan träffades på Engelen i Gamla Stan, Stockholm.

Solnedgång över campingen. God natt !

Av Monicka - 24 april 2017 07:44

Ja nu gör vi ett försök att fortsätta resan norröver. Jörgen tvättade igår av all sand och salt som landat på fönstren när det stormade häromdagen.

Bara utemöblerna kvar att plocka in. Mattan är avsköljd , gråvattnet tömt, nytt vatten påfyllt så nu är det bara toan som ska tömmas idag innan vi åker. Vår plan är att komma till Vera eller Aguilas som ligger ca 22-26 mil upp längs kusten. Men vi har inget bestämt , målet kan ändras under resans gång.