Av Monicka - 10 oktober 2017 21:40

Ja idag blev det lite väl spännande när vi skulle åka ifrån Pineda de Mar. Det är inte lätt när gps-tanten ibland är lite före...Vi hamnade först på en smal gata med bilar parkerade på båda sidor sedan på en gata som såg ut som en smal gågata med blomkrukor längs husen. Jag som skulle vilja ha en Dethleffs Grand Alpa,som är ca 1 meter längre än den vi har ,är glad att vi inte hade en sådan. Hade varit bra med en plåtis. Men både Jörgen och Bengt lyckades med att missa blomkrukor och cyklar. Efter den turen lyckades sedan Bengt hamna nere vid en flodfåra men kom till slut ikapp oss på en bensinstation. Till slut kom vi i alla fall iväg och stannade längs vägen vid en vägkrog på en mack där vi intog dagens lunch. För 10 ?/person fick vi trerätters meny+dessert+dryck och kaffe.
Sen eftermiddag kom vi fram till camping Nautic i L'Ametlla de Mar. En väldigt mysig camping precis vid havet med en stor fin pool.

Campingen består av två delar varav en uppe på en höjd. Där placerar vi oss gärna om vi kommer hit igen.

Vi tog oss en promenad innan en lättare middag.

Det behövs ingen värme på i husbilen inatt.

Av Monicka - 9 oktober 2017 22:17

Idag tog Jörgen och jag en riktigt lång promenad till Calella. Nästan 9 km fick vi ihop idag! En bit utanför campingen ligger denna plats.

Inne i Calella finns många butiker och restauranger längs den långa gågatan.

Vi passade också på att göra ett besök i kyrkan.

På många av husen syns flaggor och banderoller som vittnar om valet kring självständighet .

Förutom alla vackra blommor som pryder terasser såg vi detta hus som istället hade kaktusar som dekoration.

En av gatorna pryddes av målningar på lyktstolparna.

Efter den långa promenaden kom äntligen årets första riktiga bad. Helt underbart varmt och skönt i vattnet.

På eftermiddagen kom vi tillbaka till campingen för en välbehövlig dusch innan vi gick och handlade. Kvällen avslutades med grillning och nu har vi plockat ihop för att imorgon fortsätta resan söderöver.

Av Monicka - 9 oktober 2017 10:20

Vi lämnar Riquewihr och åker igenom nästa lilla by. Bengt och Birgitta körde av en bit innan och åkte motorvägen ned mot Mulhouse. Konstigt nog hamnade vi en bit före dem på anslutande motorväg.

Som ni ser på bilderna har det kommit lite regn. Men nu klarnar det upp och vi får fint körväder.
Vi åker mot Lyon där vi övernattar på Camping Indigo som ligger en bit norr om staden. Därifrån kan man lätt ta buss in till stan. Vi nöjer oss med att gå till närmaste shoppingcenter, som ligger 10 minuters promenad bort, för att handla mat. Det har blivit rejält kallare jämfört med igår så det är varma kläder som gäller. På lördagen fortsätter resan mot Montpellier. Vi har ställt in gps på icke-betalvägar och den visade in oss på vägar som vi egentligen vi inte skulle fått åka på med våra tunga husbilar . Men det gick bra utan polisingripande och böter, tror vi... På den vägen såg vi denna byggnad som vi inte vet vad det är.

Vi märker att vi är i "rondell-landet"

I Livron-sur-Drome ska det tydligen hända något, en folksamling har bildats.

Varje kväll hittills har navigatörerna varit intensivt upptagna med att planera rutten inför morgondagen. En typ av "skepparmöte" men för husbil istället för båt.

Utanför Montpellier i en liten ort som heter Castries övernattade vi på en liten mysig camping.

Vi sätter klockan på 7 för att komma iväg vid 9-tiden och då är det fortfarande mörkt ute. Bengt och Birgitta sätter klockan 1 timme tidigare för att Siri ska få en promenad.

Vi hade en härlig eftermiddag på campingen och kunde sitta ute och äta.

Nu fortsätter färden och vi kommer äntligen så långt att vi längs vägen börjar se skymten av Medelhavet .

Äntligen Spanien

Framme på Camping Enmar i Pineda de Mar där vi blir bjudna på sangria. Lite gladare tycker jag nog de skulle se ut .

Första kvällen som vi kunde sitta ute ända till sent utan att det blev kallt. Här stannar vi två nätter innan vi far vidare.

Av Monicka - 5 oktober 2017 22:10

Efter att ha snurrat runt i en av förorterna till Frankfurt hamnade vi till slut i Hemsbach . Vi fick bra platser bredvid varandra på campingen.

Det var inte mycket till stad men vi tog en promenad i omgivningarna. Det blommar väldigt mycket fortfarande.

Det var inte tillräckligt varmt att sitta ute och äta middag men vi lyckades i alla fall sitta ute en stund. Det ser mörkt ut på himlen men vi klarade oss från regn.

Nu far vi mot Frankrike och Alsace. Bengt får ta täten idag och nu kör vi över Rhen.

Det var väldigt trångt genom Beblenheim som vi körde igenom precis innan vårt mål Riquewihr.

Det snöade inte!!! Bara smutsig vindruta.

Dags för första grillningen på resan.

Vi fick besök av storken. Undrar vad resultatet blir?

Idag promenerade vi in till byn Riquewihr. Den är ganska mycket turistisk och dyr. Men många fina gamla hus finns där och en hel del vinhus.

Här är det leverans av druvor till ett av vinhusen. Skörden pågår fortfarande. Det används inte korgar utan plastkärl, som ser ut som soptunnor, för att transportera druvorna från odlingarna.

Av Monicka - 3 oktober 2017 11:37

Kasselbackarna upp och ner har gått riktigt bra idag. Vi slipper den tunga lastbilstrafiken då det är helgdag i Tyskland idag. Bengt och Birgitta hänger på idag.

Av Monicka - 2 oktober 2017 22:32

Inte var vädret mycket bättre i Kiel. Tur att vi har husbil och inte semestrar på cykel.

Efter att ha handlat och tankat i Neumünster fortsatte vi färden . Bengt och Birgitta hade lite problem med sin gps så vi fick hålla kontakt via telefon. Men till slut hittade vi rätt på varandra. Efter ca 30 mils körning idag stannade vi i Bockenem där vi övernattar utanför Hotel och restaurang Wirtshaus Sauer. Här står man gratis om man äter på värdshuset. Vill man ha el så kostar det 3 euro. Vi åt en god schnitzel med öl till, vad annars ? Mätta och belåtna har vi planerat för morgondagen och ska ta en tidig kväll.

Av Monicka - 1 oktober 2017 20:19

Så klantigt och onödigt att glömma handväskan på Helenas kök i Eskilstuna. Det blev 20 mils extra körning för att hämta väskan.

Alltid lika kul att träffa de små älsklingarna Wille och Alexander, speciellt nu innan resan mot Spanien. De tycker det är så kul att få åka med i husbilen även om det bara är från förskolan och hem. En resa på 5 minuter max men nästa år blir det en tur till Kolmården och Bamses värld det har vi lovat.

Efter ett stopp i Hästholmen så har vi fortsatt resan och nu lämnar vi Sverige.

Vi hoppas på bättre väder än det Göteborg bjöd på.

Ska bli kul att resa tillsammans med våra vänner Bengt och Birgitta. Tidigare har vi åkt båt tillsammans nu blir det med husbil . Deras första utlandsresa med husbilen de köpt tidigare i år.

Av Monicka - 7 augusti 2017 19:47

Vi befinner oss nu på Bauergårdens ställplats i Bunn. Här har vi tillgång till allt man kan önska sig tror jag. Här finns liten badstrand och där finns nytt fräscht hus med bastu och omklädningsrum. Hygienutrymmena är i mycket bättre klass än på någon camping vi varit på i Sverige och där finns också tvättmaskin och torktumlare som får användas utan kostnad. Förutom andra husbilsresenärer har vi kossorna på ängen som grannar. Kostnad per natt 250kr inkl. el och wi-fi. Om man inte vill laga mat själv finns restaurang med fin meny.

Om man vill motionera finns utegym.

Det finns också två olika motionsspår.