Alla inlägg under december 2016

Av Monicka - 9 december 2016 11:18

Den 8/12 firas katolsk högtid "Den obefläckade avlelsen" i Portugal. På morgonen väcktes de som inte var vakna redan av tre kanonskott kl.9.00 Innan vi förstod vad det var trodde vi att det var en explosion. Kl. 10.00 var det mässa i kyrkan och redan dagen innan hade man börjat förbereda för festen som skulle gå av stapeln på kvällen.

Hela kvarteret runt kyrkan spärrades av och dekorerades .

Kl. 15.00 startade processionen som gick från kyrkan i Conceicao till Cabanas.

På kvällen var det dans, auktion och underhållning på torget.

Av Monicka - 7 december 2016 19:09

Jag vill börja med att tacka min "svärdotter" Nathalie för att hon uppmanade mig att starta den här bloggen. Det var hon som letade upp appar som jag kunde använda på IPad då jag inte har någon dator med på resan. Tack vare bloggen kan min 87-åriga mamma följa oss på resan. Hon fick en mini IPad i julklapp för två år sedan och är så duktig på att använda den. Hon läser tidningen, Facebook och nu även bloggen. Bra mamma:).
Efter en blöt helg så har vädret äntligen stabiliserat sig. I måndags tog vi en tur till Tavira då jag tänkte köpa läderstövlar/boots för att smälta in bland lokalbefolkningen. Här går man efter almanackan tror jag och det är ju december. Så folk går klädda i tjocka tröjor, täckjackor och läderstövlar, gärna med tjockt foder. Det syns vilka som inte tillhör lokalbefolkningen, typ vi då, som går klädda i shorts/kjol och sandaler. Nu blev det ingen shopping för just när vi skulle leta efter ett ställe att äta lunch på så springer vi på en bekant, Jutta, som bor i Tavira. Resultatet blev att vi åt lunch hemma hos henne och hennes sambo America. Det blev en väldigt trevlig eftermiddag och de körde oss sedan hem till campingen.

Igår, tisdag, var det jättefint väder omkring 21 grader och sol. Vi passade då på att montera ned vårt safariroom då det var torrt. Vi har nog bestämt oss för att inte använda det mer denna resa. Man blir ju väldigt låst vid platsen då man inte kan köra iväg när tältet är uppsatt. Vi får fundera på hur vi vill ha det i framtiden.

Idag har vi varit ute på sjön med Jutta och America. Vi åkte från Santa Luzia längs kanalen och 4 Aguas till stranden vid Cabanas. Längre kom vi inte då det är så lågt vatten just nu.

Precis innan vi kom till Cabanas stannade motorn på grund av bensinstopp. Vi fick lägga till provisoriskt vid en boj och fylla på bränsle.

När vi lagt till vid Cabanas så promenerade vi ut till stranden och dukade upp för pick-nick. Bord och stolar lånade vi från restaurangen som är stängd för säsongen. Jag behöver väl inte säga att vi hade en underbar eftermiddag?

Av Monicka - 2 december 2016 19:44

Den här veckan har varit lite ostadig både gällande väder och mitt hälsotillstånd. Ungefär varannan dag har jag kunnat ta mig utanför campingen så det går åt rätt håll i alla fall. Mellan "knipen" har jag lyckats städa lite i badrummet och klädskåpen. Tvättat en maskin har vi också gjort , man får försöka passa på när det är bra torkväder.
I onsdags gick vi både ner till Cabanas och upp till byn Conceicao för att leta efter en Esmaga Batata men det visste vi naturligtvis inte att det hette :). Jag ville göra potatismos och hade upptäckt att vår potatispress på något sätt försvunnit ur husbilen. Så jakten på en potatispress började i Cabanas där vi var inne i diverseaffären och i kinabutiken och letade. I kinabutiken kan saker ligga precis var som helst, han har ingen ordning alls. Vet inte hur han tänkt sig sälja det som finns där. Kartonger med prylar ligger oöppnade bland varorna. Han skulle kunna ha ordning då han inte verkar ha något att göra på dagarna sitter vid entrén och kollar mobilen. Lokalen är helt nedsläckt tills någon kund kommer in. Jaja det blev inget handlat där...
Men så går vi in i en vad vi trodde var en liten tidnings och tobaksaffär uppe i byn. Det visade sig vara en relativt stor butik med fin köksavdelning och där hittade vi vår Esmaga Batata. Damen i butiken visste inte själv vad det hette :)

Så nu kunde jag göra mitt mos och till det tillagades en variant av Boeuf Bourguignon. Stod i förtältet och lagade till grytan, det doftade gott och blev riktigt riktigt gott. Kockan fick med beröm godkänt

Idag tog vi oss en tur till Santa Luzia. Vi tog bussen från Tavira och det kostade oss 9 euro t o r. Buss är mycket dyrare än att åka tåg men tyvärr går ju inte tåget till S.L Det tar bara 10 minuter med buss så det blir dyra minuter. Vi åt lunch längs strandpromenaden men satt inomhus idag då det bara var ca 16 grader och mulet.

Efter lunchen hann vi med en promenad till vad vi kallar " Trekanten". Det är en plats där folk brukar fricampa med sina husbilar. Idag var där ca 10 st husbilar men inga svenska, främst fransmän.

Det finns fortfarande växter som blommar här även om vissa träd har tappat sina löv. Det vi köper som krukväxter hemma och kallar julstjärnor är stora träd här.

Utanför Tavira finns saltanläggningar och här utvinns Flor de Sals som ska vara ett väldigt fint salt. På vår väg när vi promenerar in till Tavira går vi förbi några salthögar.

Ovido - Quiz & Flashcards