Av Monicka - 15 april 2019 20:07

Vi har nu förflyttat oss från Sétubal som ligger sydost om Lissabon till Vila Franca de Xira som ligger nordost om Lissabon. Här bor vi på en kommunal camping som är väldigt enkel men mycket trevlig. När vi checkade in fick vi en liten goodiebag med turistinformation om både denna ort och om Lissabon. De tillhandahöll också en tidtabell till tåget och förklarade hur vi skulle ta oss dit. En promenad på ca 20 minuter till tågstationen. De två första dagarna har vi tagit promenader runt här i staden som inte är så stor men har ett par sevärdheter. Biblioteket är en av dem

Utanför biblioteket står denna byst av Alvaro Guerra som är en känd journalist och författare från just denna stad.

Vid detta torg ligger kommunalhuset och det är samlingspunkten för folk och för olika händelser. Vi lyckades pricka in ett cykellopp, hantverksmarknad och uppträdande med folkmusik.

Vi besökte en utställning i museet Neo Realism, men förstod bara att det handlade om olika politiska händelser. Bland annat om andra världskriget. Det var konst av olika slag , film och musikinslag.

Lokala marknaden

Konstverk i parken som ligger längs med floden Tejo.

Gatubild

Igår avslutade vi vår kulturella dag med att se en samling karikatyrteckningar från 2018. Portugisiska tecknare samt en inbjuden tecknare från Argentina.

Av Monicka - 14 april 2019 19:03

Campingen ligger 5 km utanför själva stan och det är inte läge att promenera in längs den trottoarlösa vägen. Vi tar lokalbussen in till stan men vet inte om det egentligen var så mycket bättre då chauffören körde som om han tävlade i något rally. Typisk portugisiskt! Men fram kom vi i alla fall helskinnade.
Det är väldigt blandad bebyggelse som i många portugisiska städer. Man förvånas över att en del hus är väldigt välskötta medans andra är fallfärdiga och övergivna.
Gammalt möter nytt

Interiör från arbetarmuseet som var väldigt modernt. Allt har två sidor kan man kanske säga om det här konstverket.

Fiskrondell

La dolce vita

Praca Bocage med det lila kommunalhuset till höger i bild.

Vi var inne i ett väldigt vackert hus, Casa da Baia/Sétubal Bay House. Där fanns en utställning om flasknosdelfinen som är vanlig i havet utanför Sétubal. Förutom utställningen fanns restaurang, café, konferenslokal och försäljning av lokala produkter/hantverk.

Vandrarhem med väggmålning

Här förbereds för triathlon som skulle gå av stapeln några dagar senare.

José Afonso-torget.

En av de största sevärdheterna ska tydligen vara Jesustorget med konventet. Tyvärr så är det under renovering nu.

När vi skulle tillbaka till campingen så blev vi lite snopna när vi kom till busstationen för att köpa biljett. Det gick ingen buss på grund av strejk. Så det blev taxi tillbaka. Men det är billigt jämförelsevis med Sverige. Vi betalade ca 80kr inklusive dricks så det var överkomligt.
I närheten av campingen finns ett slags friluftsområde och där fiskas det och plockas krabbor tror vi. Vi såg i alla fall väldigt mycket krabbor.

Av Monicka - 14 april 2019 12:01

Vi fortsätter färden mot Sétubal söder om Lissabon. Naturen förändras och blir mer skogsbevuxet. Vi passerar detta ekipage.

Vi stannar till på en vägrestaurang för lunch. De liknar inte våra vägrestauranger hemma precis! Just den här visade sig även vara en festvåning och det var uppdukat för ett väldigt stort sällskap. Det verkar som fisk skulle stå på menyn

Vi stannar till två nätter på Ecoparque de campismo, utanför Sétubal, som är något mittemellan ställplats och camping. Det finns husbilsplatser,tältplatser och nybyggda moderna bungalows att hyra. Vi lyckades få en plats på första parkett med utsikt över havet och Troia.

Av Monicka - 10 april 2019 20:52

Naturen här är helt underbar och vilken blomsterprakt . Vi har tagit långa promenader och gått en bit längs med Rota Vicentina som är en vandringsled på över 400 km som går längs sydvästra kusten från Sagres och norrut. Bilderna får tala för sig själva... Vi börjar med några bilder från gårdagen och Zambujeira do Mar och närområdet.

Lite synd att man byggt till det gamla huset , kaptenens hus, på detta sätt.

Stig från huset ned mot havet.

Idag gick vi till en lite fiskeby, Entrada da Barca, för att se fiskauktionen som skulle ske varje dag vid 11. Tyvärr såg vi ingen sådan aktivitet men promenaden på drygt en mil tur och retur var en upplevelse i sig. Vilken natur och fauna !!! Här ska alltså fiskebåtarna ta sig in.

Resten av bilderna får tala för sig själva.

Imorgon nya äventyr.

Av Monicka - 8 april 2019 21:24

Idag startade vi med att först åka till Camperserv, husbilstillbehörsfirma, för att inhandla lite smått. Färden fortsatte sedan till Ikea utanför Loulé för att inhandla lite sill mm till påsk. En ny brandvarnare fanns också med på inköpslistan. Lunch på Ikea innan vi fortsatte vidare. Här fanns en egen kö till köttbullarna som fanns i olika smak. Vi valde köttbullar ?sueca?, svenska köttbullar.

I Olhăo fanns en del vägg/husmålningar.

Reklam för tatueringsställe

Mera dekorativa fasadmålningar.

Väl framme i Silves upptäcker vi att här har vi varit förr, åtminstone en gång, kanske två :).
Men efter att ha installerat oss på ställplatsen så tog vi en promenad in till stan. Den här gången tog vi oss hela vägen upp till borgen vilket vi inte gjort förut.

Trött man

En annan man som ville ha största portvinsflaskan.

Vägen upp/ned till/från borgen.

Utsikt över nya delen av Silves från borgen.

Nu blommar magnolian i olika färger.

Vi hittade ett café med väldigt vackra mosaiker och inredning.

Massor av storkbon häromkring. Hoppas inte storken kommer inatt :).

Av Monicka - 7 april 2019 21:54

Senaste veckan har bjudit både på fint väder, blåst och regn. Regn har vi inte haft på flera månader så det behövs verkligen. Men det har varit skönt att både kunnat äta frukost, lunch och middag utomhus samt dessutom kunna tillaga maten utomhus.

Men vi har nu införskaffat en airfryer/actifry som är en typ av luftfritös/varmluftsugn. Med den kan vi laga mat utan matos inne i husbilen. Vi har tillagat både kycklingklubbor och gratinerad fläskfilé med gott resultat.

Fortfarande blommar amaryllisen och nu har även flaskborstträden börjat blomma.

På vår promenad på väg upp till stationen i Porta Nova efter en god lunch inne i Tavira mötte vi denna...

Han var på väg till restaurangen och ville tydligen vara i god tid innan de öppnade. Det gäller att vara först på plats...

Idag har varit en blöt dag. Vi skulle bara upp till byn för att handla men blev kvar på bykrogen för lunch då regnet inte ville ge upp.

Regn eller snö tillhör just den här dagen på året, då jag fyller år. Så jag är inte ett dugg förvånad att det efter flera månaders torka skulle börja regna nu. Nu avslutar vi dagen med lite varmt irländskt kaffe och tiramisuglass.

Av Monicka - 2 april 2019 18:00

Idag tog vi tåget till Fuseta-A. A är viktigt annars hamnar man fel i Fuseta-Moncarapacho. Tåg är billigt ca 45kr för mig tor och hälften för Jörgen som jubilado/pensionista. Alldeles i närheten av stationen hade de gjort konstverk av trädstammarna.

Efter en kort promenad kom vi ner till stranden. Idag var det ebb .

Trots blåsten var det viss aktivitet på stranden, men inte mycket badande.

Fuseta är en fiskeby och det märks. Det är många fiskebåtar i kanalen och det jobbas med både fisk och skaldjur.

Det var helt ok att fota och vi fick veta att det låg en död delfin längre in i kanalen.

Men det var ju inte så mycket kvar att fota precis.
Här finns mera döda fiskar men av lite mer ätliga.

Här på Casa A Corvo får man både god fisk och trevligt bemötande. Fiskkocken tackar så mycket för besöket och skakar hand efter måltiden.

Fina utsmyckningar på balkongerna även här.

I väntan på tåget hem.

Av Monicka - 1 april 2019 14:36

Marguerite och Kjell hade sagt att de skulle komma och hälsa på oss med ankomst fredag. Vi bestämde oss för att åka och storhandla på Continente på torsdagen för att vara förberedda när de kom. Men mitt i påskgodisvalet så får vi meddelande från Marguerite att de ändrat sig och skulle komma samma dag. Det blev inget påskgodis för Jörgen! Däremot inhandlade vi vin på rea. Vin som var nedsatt från ca 160kr till 45kr. Vi kunde inte motstå så det blev taxi tillbaka till campingen.

Vi gjorde en utflykt med tåget in till Tavira. Lite bilder tagna uppifrån slottet som numera bara består av murar. Två kyrkor ligger bredvid varandra jag tror detta är Santiago.

Utsikt över staden och floden Gilăo.

Blommande trädgård.

Lite vilopaus.

De här träden börjar blomma innan löven kommer.

Innergården på en Pousada/hotell som tidigare varit kloster. Här var vi första gången för många år sedan då vår vän Jutta visade oss runt i Tavira.

Sillunch med färskpotatis som Marguerite satte i januari. Svensk och portugisisk flagga på bordet.