Av Monicka - 20 oktober 2019 20:19

Ja nu har vi haft fullt upp senaste veckan. Det började med oktoberfest inne i Torre del Mar med nya vännerna Preben och Bettan

Kvällen avslutades på en bar där salsakursen startade vid 00.30 Innan dess hann jag med en svängom med Preben.

En månskensbild innan nästa fest.

Efter att ha varit ensamma svenskar på campingen blev vi för några dagar tre husbilar. Vi passade då på att ha grillfest ?hemma? hos oss då vi hade störst plats. Alltid trevligt att träffa nya vänner.

Mera grillfest blev det hos våra vänner Ulla och Anders som hyrt ett hus i Torrox Costa. Huset ligger ganska högt upp och har en fin utsikt.

Tillsammans med Ulla och Anders gjorde vi en utflykt till Torrox Pueblo. Dit kommer vi att åka tillbaka. Det var en jättetrevlig liten stad.

Mycket uppåt

Och små gränder

Av Monicka - 12 oktober 2019 21:48

Ja den frågan ställs i olika grupper på Facebook bland annat. Ja en vanlig dag kan se ut så här:
Vi vaknar vid 8:30 ligger och läser morgontidningen innan vi går upp och gör i ordning frukost och duschar. Vid 10:30 brukar vi var färdiga . Då är det dags för en promenad in till stan för att handla.vi brukar komma iväg vid 11-tiden. Ibland blir det en sväng till kinabutiken för något inköp. Oftast blir det en tapas med dryck till innan vi går hemåt igen. Åter vid husbilen ca 13:30. Dags att diska om vi inte gjort det innan inköpsrundan. Sedan hinner vi med några timmar på stranden innan det är dags för middagsbestyren. Sedan diskning igen. Lite sällskapsspel innan sängdags. Sedan har en dag till passerat. En del dagar, som till exempel idag, så tvättas det.
Förra helgen tog vi en riktigt lång promenad till Caleta de Vélez där det var marknad. Vi promenerade denna gången längs stranden. Långt bort ungefär i mitten av bilden ligger vårt mål.

Det mest välbesökta ståndet är grönsakshandlaren. För ovanlighetens skull så måste man här ta nummerlapp.

Om man går åt andra hållet längs stranden eller vägen så kommer man till byn Almayate.

Byn är inte stor och inte heller kyrkan som är väldigt modern .

Postkontoret ska vi inte tala om. Det finns, men inget anslag om öppettider. Har man tur är det öppet några minuter mitt på dagen.

Skolan är stor med många elever uppskattningsvis upp till årskurs 6. Det cirkulerar några lärare men alla barn roar sig själva med olika aktiviteter såsom hoppa hage, basketboll och schack. Några mobiltelefoner syns inte till. Varken bland vuxna eller elever.

Förra veckan var det ju kanelbullens dag. Jag var sugen på att baka men i Almayate fanns inte jäst att köpa. Det blev bullar på bakpulver istället .

Sedan kom nästa problem som skulle lösas. Brödkavel hade vi ju inte. Inhandling av en flaska vin gjordes men så hittade jag en termos i husbilen. Vilken passar bäst att kavla med?

Termosen vann

Resultatet blev ett antal lite torra bullar utan pärlsocker. Men ändock kanelbullar.

Invigning av det nya gymet på campingen gjordes i måndags. Helt nya maskiner har införskaffats. Nu kommer det finnas möjlighet till gruppträning som pilates och zumba tre gånger i veckan mot en liten kostnad.

Förberedelser inför oktoberfesten på Avenida Antonio Toré Toré.

Ett något lågflygande plan vid stranden utanför campingen.

Vid alla tidpunkter vi varit här blommar det och inget undantag nu heller. Rapport från oktoberfesten kommer.

Av Monicka - 30 september 2019 21:08

Tiden går fort. Vi har nu varit här i TdM i snart två veckor. Vi gjorde en lite längre etapp från El Campello och körde till camping Mar Azul i Balerma. Där stannade vi till även förra året. Det är en jättefin camping med mycket trevlig personal. Vi höll på att inte komma därifrån då mannen i receptionen hade så många tips till vår hemresa. En riktig historielektion höll vi på att få. Vi åker gärna tillbaka dit även om själva orten är tråkig. Vi skulle varit här på campingen 15/9 men blev några dagar sena. Den 18/9 gick sista etappen från Balerma och det kändes skönt när vi närmade oss vårt mål. Här är inte långt kvar

Innan vi åkte till campingen bunkrade vi på Mercadona men allra först tog vi oss några tapas på café bar Maenoba som ligger precis intill

Nu åker vi en liten bit till sedan är vi framme. Närmaste busshållplats från campingen. Därifrån tar vi bussen till Malaga.

Väl framme måste vi ju fira med favoritcavan.

Sedan tar vardagen vid och vi promenerar till stan 2-3 gånger i veckan för att handla. Här brukar det växa koriander men nu ser det ut så här. Snart sår eller sätter de säkert något nytt.

Där det tidigare växt lök, växer idag grön paprika och där det växt något annat växer aubergine. De växlar mellan att odla olika typ av grönsaker på fälten. Växelodling har man ju hört talas om. Men detta slår nog rekordet: Förra säsongen såg vi några träd längs vägen ner till campingen, som för oss var nya . Men någon sa att de funnits där tidigare och att det var apelsinträd. Vi hade inget minne av det men ok då. Det är bara det att i år växer det avokado på dessa träd, Ha Ha Ha

Varmt och skönt har vi och högtflygande ?gäster?

Det har varit Feria och vi passade på att åka upp till Vélez-Malaga.

Det har varit bra väder och inte blåst så mycket. Men ändå hade en stor gren gått av och landat mitt på vägen nästan. Det tog inte lång tid innan den flyttats.

Det händer lite inne i stan. De har öppnat ett helt nytt bibliotek. Väldigt fin lokal. Här några bilder på barnavdelningen.

Än så länge är kvällarna härligt varma och det blir några Skip-Bo utanför husbilen innan läggdags.

Av Monicka - 16 september 2019 20:32

Ja lite så har tankarna varit senaste dagarna. Det har ju varit regnoväder med tornados och översvämningar i sydöstra delarna av Spanien. Vi har tittat på spanska nyheterna varje dag för att kunna se om det fanns någon möjlighet att köra söderöver. Bilden får symbolisera hur osäkra vi varit på åt vilket håll vi skulle fortsätta

Vi har i alla fall klarat oss från de värsta ovädret. Man kan ju passa på att tvätta bilen när man får gratis vatten

Promenera runt på campingen i Miami Platja och kolla de fina husvagnarna de har till uthyrning.

Eller en promenad i närområdet

Ytterligare två nätters väntan på stadigare väder blev det i Moncofa. Vi bodde på en bra camping med pool och vädret var bra men blåsigt. Själva stan hade inte mycket att erbjuda.

Men efter att ha kollat väderleksrapporter och polisens information om öppna/stängda vägar har vi nu kört så långt som till El Campello en bit utanför Alicante. Vi bor på en ställplats med alla bekvämligheter. Här har vi haft 28 grader och sol. Vi tog en promenad till stranden men även här blåste det mycket och det var röd flagg. Så något bad har det ännu inte blivit. Förhoppningsvis är vi framme i Torre Del Mar på onsdag.

Av Monicka - 12 september 2019 22:14

Nu har vi äntligen kommit till Spanien. Första stoppet blev i Roses där vi även var förra året på nedresan. Gissa hur vi såg ut när vi stannar bilen och ser att vi åkt med öppen kökslucka i flera timmar?

Det har varit ett pyssel att möblera i skåpen så att det inte ska skramla och åka omkring. Men tydligen hade jag lyckats bra då allt stod på plats. Har ju en bra chaufför också. Vi bestämde oss för att stanna två nätter då det skulle bli kraftiga vindar och regn längs vägen. Även i Roses regnade det första dagen.

Men igår var det riktigt varmt och skönt så vi tog en promenad längs strandpromenaden. Där såg vi denna fina hund med ferrari
halsband.

Vi fortsatte idag till Miami Platja som ligger söder om Tarragona inte så långt från Cambrils. Här stannar vi några dagar då det är extremt oväder i Alicantetrakten. Översvämningar med vägar som rasat och tornados. Det känns säkrast att stanna där vi är. Idag har det varit omkring 30 grader och det är fortfarande 22 grader nu när klockan är 22. Tidigare ikväll tog vi en promenad längs stranden.

Vår holländska granne på campingen kör omkring i detta hemmabygge.

Av Monicka - 9 september 2019 20:29

Från Pont-á-Mousson fortsatte vi längs vinvägen Route des Grands Crus till Bourgogne.

Boendet denna natt blev på en lantlig camping mitt i vinlandskapet.

Där höll skörden på för fullt.

Efter att ha installerat oss tog vi en promenad in till närmaste by Savigny-lès-Beaune. Vägen dit gick längs en liten å och vi passerade kolonilotter. Inne i byn fanns inte mycket att se mer än ett fåtal restauranger.

Efter en skön natts sömn gick färden vidare till Tournon-sur-Rhône vilket visade sig vara en väldigt trevlig liten stad. Campingen låg mitt inne i stan vilket var ett plus. Dessutom hade de nyligen renoverat en del så det fanns en helt nybyggd pool och nya duschar. En trevlig camping som vi gärna rekommenderar Tournon HPA.

Bilder tagna en bit utanför campingen.

Till Jörgens glädje hittade hade han en Kodak express.

Vi hade tänkt åka till Toulouse på vägen ner mot Spanien. Men vi kände att vi ville komma till sol och bad så vi ändrade rutten och tog oss ner till Medelhavet istället. Vi hamnade igår i en ort som heter La Grande-Motte. Härifrån camping La petit Motte är det gångavstånd både till den härliga sandstranden och till stan. Igår kväll tog vi en promenad till stan som inte hade så mycket att visa upp mer än platsen vid kulturhuset.

Mycket hotell, lägenhetshotell så det är nog ganska dött på vintern när turisterna åkt hem.

Vi hade i alla fall en skön kväll med 25 grader även sedan solen gått ner.

Marinan är av det större slaget med många stora båtar.

Även sent på kvällen används boueledromen.

Idag har vi tagit en vilodag från navigering och körning. Det blev några timmars solande och promenad på stranden. En svalkande öl till Jörgen medans jag höll mig till Cola zero idag.

Vi har haft finbesök hos oss. En bönsyrsa som inte var rädd av sig.

Imorgon siktar vi på att komma över gränsen till Spanien.

Av Monicka - 5 september 2019 19:47

I tisdags åkte vi en sväng till Winterswijk i Nederländerna för att handla lite på Obelink. Förutom solskyddet till markisen blev det lite andra småsaker och en wienerschnitzel till lunch. Efter lunch blev det några timmars körning till Ahrweiler. Vi hade sett ut en camping som skulle ligga i stort sett mitt i stan. Den var naturligtvis fullbelagd men vi lyckades hitta en ställplats/parkering ganska nära gamla stan.

I gamla stan (Altstadt) fanns en hel del vackra byggnader både gamla restaurerade och nyare hus. Många väldigt vackra fasader.

Efter en god middag på stan promenerade vi en annan väg hem och stötte på denna staty.

Efter en lugn natt fortsatte vi mot Moseldalen längs småvägar. En del bättre och en del väldigt dåliga. Men vägen kantandes av vackra vyer och små byar.

Till Jörgens glädje passerade vi Nürburgring och körning för allmänheten pågick. Tyvärr eller kanske tack och lov fick vi inte köra med husbilen.

Naturligtvis måste man dekorera garageportarna på lämpligt sätt när man bor i närheten.

Vi kom fram tidigt till Ernst i Moseldalen och fick plats på en ställplats väldigt centralt. Det ligger två stycken precis bredvid varandra. Vi hade vädergudarna med oss denna gång och solen värmde skönt.

I Ernst fanns inte mycket att göra dagtid. Det går buss längs Mosel och enligt svenska grannar på ställplatsen går de var 20:e minut. Så vill man ta en tur till någon annan by går det ju. Vi tog bara en promenad genom byn och här var husen av annan typ än i Ahrweiler men en hel del fina hus.

Kyrkan i byn

Ställplatsen ligger precis vid vinodlingarna.

Inte långt ifrån rinner Mosel.

Kvällen i Ernst tillbringade vi tillsammans med ett gäng tyskar på en Weingut. Där smakade vi på en hel del goda viner och hade en trevlig kväll.

Idag fortsatte färden mot Frankrike. Ovanför Cochem lyckades vi hitta en p-plats där vi kunde stanna till och ta några bilder över Ernst o Cochem. Tyvärr var det lite disigt.

Vi åkte betalfria motorvägar idag för att komma in en bit i Frankrike. Här lyckades vi återigen hitta en bra ställplats ,i Pont á Mousson ,nära stan. Vi betalar 10? för en natt. Då ingår el, vatten, tömning, toa och dusch. Vi har en vacker utsikt från husbilen.

Vi hann med en promenad in till stan på eftermiddagen. Längs strandpromenaden har de satt upp ett insektshotell.

Från bron över Mosel, in mot stan ,ser man ställplatsen och marinan.

Själva stan hade inte mycket att visa. Det var en ganska grå stad.

Av Monicka - 2 september 2019 18:38

Ja nu har vi startat säsongens resa söderöver. Men först några tillbakablickar på resan hem. När vi lämnade Nederländerna valde vi att åka en annan väg hemåt än vi brukar. Vi tog färjan över Elbe mellan Wischhafen och Glückstadt. Det var en gråmulen dag och ganska kyligt.

På andra sidan Elbe åkte vi genom ett blomhav av rododendron. Vi har aldrig sett så mycket rododendron någonsin. Det verkade som alla tävlade om vem som hade flest buskar. Tyvärr fanns det inte möjlighet att stanna till någon stans längs ?Grüne Küstenstraße?. Tog några bilder i farten i alla fall.

Tre månader hemma går fort och vi har inte hunnit med att träffa alla vänner som vi önskat. I torsdags startade vi så smått med en liten kort tur från Lidingö till Tanto ställplats inne i stan. Där träffade vi vännerna Marguerite och Kjell som vi lärt känna i Spanien. Trots läget mitt inne i stan och precis bredvid järnvägen hade vi en bra natt. Men innan dess fick jag uppsöka tandläkaren akut då en fyllning gått sönder. Tur i oturen att det hände innan vi reste och att jag fick tid samma dag.

På fredagen fortsatte vi till Karlskoga för att hälsa på barn och barnbarn. Några fotografier på tre av barnbarnen har jag satt upp i lilla hyllan vid fotänden av min säng.

Lördagen tillbringade vi i Nora. Först var vi på marknaden som var enormt stor.

Där såg vi denna trailer med slideout. Tänk att köra omkring med en sådan bjässe.

På kvällen var det dags för surströmming tillsammans med vännerna, Eva, Kalevi och Gittan.

Vi hade en härlig kväll med trevlig underhållning.

Söndagen bjöd på blandat väder men mest regn och mulet. När vi ställde in adressen till Tysklandsterminalen i Göteborg ville gps-tanten att vi skulle åka via Danmark för att ta oss dit. Tur vi inte är så lättlurade haha.

Efter en bra natt på färjan har vi nu tagit oss en bit ner i Tyskland. Tanken var att åka till ställplatsen i Greven ,som vi hört talas om, och äta schnitzel. Men vi kom på att vi hört att de bara tar kontanter eller tyska kort där. Då vi inte tagit ut några euro ännu så valde vi att stanna på camping Waldsee istället. Inte den roligaste campingen precis men väldigt bra plats för husbilen. Imorgon är tanken att vi ska till Obelink (megastor fritidstillbehörsbutik) i Winterswijk i Nederländerna för att köpa ett solskydd till markisen.