Av Monicka - 29 februari 2020 17:14

Ja det nya uttrycket som Lasse en vän på campingen infört. Men inte ens det har det varit idag då solen inte visat sig mycket. Men temperaturen har hållit sig kring 19 grader så vi tog en långpromenad på drygt 4 km till Tavira. Vi passerade saltbassängerna. Det vita är alltså inte snö eller is utan salt.

Väl inne i Tavira så var det dags för lunch. Det är alltid svårt att bestämma sig var man ska äta. Men ett säkert kort är Zeka da Bica. För att få bord måste man boka eller vara där i god tid. Vi hann precis få ett bord innan rusningen. Jag åt en av deras paradrätter Tamboril arroz ( Marulk). Väldigt gott var det och trots att jag blev så mätt kunde jag inte motstå en dessert. Det är ju i alla fall lördag idag. Det blev en citronmarängpaj. Den slank ner innan jag hann fotografera den. Hit återvänder vi gärna. Två varmrätter med en flaska vin, vatten och dessert med kaffe för under 400kr.

Nu blir det kanske någon/några vilodagar utan restaurangbesök. På tisdag ska vi på utflykt med våra vänner som bor i Tavira. Ska bli spännande att se var vi hamnar.

Av Monicka - 26 februari 2020 19:41

Rapport från El Rengo, hästgården. Det blev inte många timmars sömn de nätterna vi var där. Första natten var väl ok men andra natten var det festande i alla hus runt omkring. Vi fick höra av andra campare att ett av husen hyrdes ut just bara för fester av olika slag. Ska man övernatta där ska man inte stå där vi stod, precis intill vägen. Annars en ganska ok plats för övernattning. Dagtid hann vi träffa våra vänner, Rita, Sussi och Klas över en trevlig lunch. På vägen till stan så pågick aktiviteter på vattnet.

Från Fuengirola fortsatte vi till Jerez de la Frontera där vi stod på en ställplats en bit utanför stan. Vi fick ett väldigt trevligt bemötande av Pablo som bjöd på sherry.

Pablo har ett stort intresse för att bygga med Lego sedan han var liten. På disken i receptionen har han en modell av sin egen husbil.

Innan vi tog bussen till stan så var det dags att tömma lite tankar.

Väl nere i stan började vi med en törstsläckare och för att kolla på kartan var vi befann oss så att vi skulle hitta tillbaka till bussen.

Det visade sig att stan var väldigt promenadvänlig med lite trafik. Doften från pomeransträden var intensiv var vi än gick. Som i nästan alla städer finns det ett gammalt fort/borg Alcazar.

Här har man sparat den gamla inredningen som är ca 150 år.

Jerez de la Frontera ligger inte långt ifrån Sevilla. Det märks när vi promenerar igenom de gamla kvarteren. Flamencobarer avlöser varandra och musik/sång strömmar ut från de små lokalerna. Rökförbudet gäller inte här.

Efter en tyst övernattning så fortsatte vi vidare till Portugal. Bron mellan Spanien och Portugal håller på att renoveras. På Portugalsidan syns några fricampare längs floden.

Första kvällen i Cabanas-Conceição visade sig från sin bästa sida med fin solnedgång och ljumma vindar. Kvällen avslutades på vårt lilla favoritställe. Enkelt men trevligt.

Våren har kommit och bron som tidigare varit livsfarlig att gå över( varit förbjuden att använda) är nu ersatt med en ny.

Man kan lätt se varifrån det är vanligast att det blåser här.

En dagens rätt för 4,90 ? är inte helt fel. Det smakade bra och var absolut mer prisvärt än middagen vi åt i Jerez de la Frontera.

Roligt att träffa både nya och gamla vänner på campingen.

Av Monicka - 21 februari 2020 22:47

Efter drygt fem månader i Torre del Mar och dess närhet har vi nu börjat rulla iväg med husbilen. Men vi kommer tillbaka i höst. Plats är bokad på camping Laguna Playa från 1 november. Vi åker inte så långt idag bara ca en timmes resväg till Fuengirola. En sista bild på tjuren utanför TdM.

I Fuengirola ska vi bo två nätter på en ställplats som heter El Rengo.

Den ligger nära stan och affärer. Det är ganska primitivt, man står på en parkering eller på grus/gräsplan. Det finns tillgång till dusch men vi har inte varit och kollat hur den ser ut. Vi kan ju duscha i husbilen. Restaurang finns och enligt svenskar som vi pratat med är maten helt ok. Dagens meny, tre-rätters kostar 8 euro. Många svenska husbilar här och enhel del som vi känner igen från campingen i Fuengirola ( som tyvärr stängt). Vid ställplatsen som är en hästgård har vi bland annat dessa grannar.

Återstår att se om det blir någon sömn här. Det är musik på g från ett hus mitt över vägen. Det påstås att det är ravefester där. Återkommer med rapport på det.

Av Monicka - 14 februari 2020 20:09

Efter två veckor i Stockholm för att träffa släkt o vänner så var det dags att flyga tillbaka till Malaga. Efter 1 timmes försening på grund av flygledarstrejk kom vi iväg och dessutom en annan rutt än den vanliga. Vi flög över Österrike, Italien och alperna.

Jörgen har inte behövt känna sig så ensam de två veckorna. Han har haft sällskap av denna krabat som fortfarande bor hos oss.

Första dagarna tillbaka i värmen var det dags att sätta igång med långpromenaderna och något stopp längs stranden för svalkande dryck.

Vi har även haft besök av Jörgens kusin Ulf med fru Kerstin samt deras vänner Torsten o Ann-Britt. De har hyrt hus i Nerja inte så långt härifrån . Vi åt en god lunch tillsammans på Brujas.

För några veckor sedan var vi i Torremolinos och hälsade på Sussie och Klas. Nu har de hälsat på oss i två dagar och bott i en av campingens bungalows. Vi tog en av dagarna bussen upp till Vélez-Malaga.

En promenad i Torre del Mar gjorde vi naturligtvis också och kaffe med tillbehör blev det som avslutning.

Sussies bilder från dagen.

Idag på alla hjärtans dag har vi firat lite så smått i solskenet utanför husbilen.

Av Monicka - 23 januari 2020 21:10

Senaste dagarna har varit lite kyliga . Uppe i bergen några mil härifrån har det kommit snö och i Malaga har det kommit mycket hagel som orsakat problem i trafiken.

Vi har klarat oss från de värsta ovädren men det har kommit en hel del regn. Det sägs att klimatet här i närheten av Torrox är bäst i Europa. När man ser hur ovädren drabbat Spanien och områden inte så långt ifrån denna kust är vi benägna att hålla med. De spanska nyheterna rapporterar om de drabbade områdena och odlarnas situation. Många plantager/odlingar har blivit förstörda och ägarna ruinerade.

Igår när det regnade så passade det bra att pröva ett nytt recept på matbröd.

Imorgon åker jag hem till Sverige och blir där i två veckor. Undrar om palmen står kvar när jag kommer tillbaka.

Trots vädret har vi i alla fall tagit några promenader och vi hamnade en av dagarna på en av våra favoritställen, Blooms , som har många tapas i olika prisklass att välja på.

Av Monicka - 19 januari 2020 17:23

Vi upptäcker ofta något nytt under våra promenader. Inte alltid så spännande, men i alla fall...
Häromdagen tog vi en promenad till shoppingcentret El Ingenio. Där hittade vi boken om Greta på spanska

I onsdags åkte vi till Torremolinos för att hälsa på en granne till mig från förr i tiden, 80-talet, Sussi och hennes sambo Klas. Vi övernattade där i deras lägenhet som de hyr i 6 månader. Det är kallt på golven här i lägenheterna så mitt senaste stickprojekt passade bra.

Vi hade två trevliga dagar med mycket gott att äta och dricka. Ett restaurangbesök i Benalmádena blev det på torsdagen.

Det här med att åka buss i Spanien är egentligen inte svårt om de bara kunde hålla tiderna. På vägen till Malaga var bussen 20 minuter sen härifrån Torre del Mar. När vi åkte från Torremolinos gick bussen enligt tabell till Malaga men sedan så...
Vi hade köpt biljetter till en buss med avgångstid 17.30 men den kom aldrig upp på monitorn som visar vilken hållplats bussen ska gå ifrån. Vi var inte så oroliga i början då vi vet varifrån den brukar gå. Men då ingen buss visade sig så frågade vi chauffören till bussen som skulle gått 17.15 till Vélez-Malaga om vi kunde åka med den (klockan var då 17.25) Det gick bra så det var bara att hoppa på den. Så vi kom då iväg några minuter tidigare. Men man undrar ju vad som hänt med bussen som vi skulle åkt med och när vi skulle kommit iväg om vi inte tagit den tidigare.
Vi försöker promenera lite varje dag även om vädret är lite sämre som igår då det småregnade.

Vi hittade dessa kassar i ett skyltfönster till en livsmedelsbutik och trodde först att det var Bengt Eldhe som varit i farten. Men det är en spansk eller portugisisk konstnärinna som designat kassarna. Motiven är från Portugal.

Idag var det bättre väder men väldigt blåsigt. Vi promenerade längs stranden till Caleta de Vélez och där var det musikunderhållning.

Av Monicka - 12 januari 2020 16:59

Ja idag blev det en riktigt lång promenad på 12,5 km. Vi promenerade längs stranden till Mesquitilla som är tredje samhället österut från Torre del Mar. Längs vägen passerar vi Club Nautica .

Vi har ofta promenerat till fiskehamnen i Caleta de Vélez och där vänt tillbaka eller gått upp mot stan och marknaden. Vi upptäckte idag att vi har missat en hel del. Det ligger en massa fina hus och gränder längs strandpromenaden mot Algarrobo Costa.

Dessutom ett rikt folkliv och en massa små restauranger/caféer. Kanske för att det är söndag som det var så mycket folk ute. Vi får ta en promenad dit en vardag för att se hur det är då.

Om man inte vill äta på plats gick det bra att köpa med sig nygrillad kyckling.

I Algarrobo Costa gick vi upp från strandpromenaden och hittade detta torn. Det framgår ingenstans från när i tiden det är. Men sådana här torn finns ju lite varstans.

Av Monicka - 9 januari 2020 17:22

Ja det har hunnit bli ett nytt år. Både Lucia, jul och nyår har passerat.
Lite firande har det blivit. Luciamorgonen vaknade vi tidigt och låg kvar i sängen o tittade på SVT1. På eftermiddagen blev det lite glögg och tillbehör.

Julen tillbringade vi i Fuengirola där vi hyrt en lägenhet i en vecka. Vi bodde väldigt fint precis vid hamnen och hade en bra utsikt från balkongen.

Vi fick besök av min son Tomas med familj över jul och första dagen inleddes med regn. Men det trotsades och vi lyckades ändå sitta ute vid ?posttorget? och ta något att dricka. Humöret var det inget fel på.

Övriga dagar hade vi toppenväder och många parker avverkades tillsammans med barnbarnen Lucy och Céline.

Ibland blir det jobbigt att vara på utflykt.

Gott med mellanmål. Men det kan bli lite kladdigt så storasyster hjälper gärna till.

Ett litet julbord avverkades på julafton.

Efter en härlig vecka tillsammans reste lilla familjen tillbaka till Sverige och vi åkte tillbaka till Torre del Mar och campingen. Vi åkte till flygplatsen med deras transfer och fortsatte sedan med samma bil hela vägen hem då Jörgen sista dagarna inte mått bra. Han blev inte bättre de närmaste dagarna efter och på nyårsafton blev det ett besök på vårdcentralen för att få lite medicin. Det blev en väldigt lugn nyårsaftonskväll för oss då även jag mådde dåligt. Inte en droppe bubbel blev det. På nyårsdagen lyckades vi ändå med en liten Cava och räksmörgås till lunch.

Lugna hemmaaktiviteter blev det. Skip-Bo varvat med Domino.

Nu mår vi bättre och i Söndags var vi inne i stan och tittade på ? Gran Cabalgata de Reyes? tillsammans med Kjell och Marguerite. Ett tag kom vi ifrån varandra i vimlet.

Igår fick vi trevligt besök av våra vänner från Nederländerna , Gerard och Tineke.

Några långpromenader har vi nu också orkat med. Höga vågor har orsakat en del problem, speciellt för ägaren till denna strandrestaurang. Förra året så brann restaurangen ned. Hoppas det finns försäkring som täcker skadorna.

Det byggs mycket nytt i och runt Torre del Mar. Här uppifrån har man en fin utsikt över berg och stan. En hel del av husen verkar färdiga för inflyttning men ser tomma ut. Trots det är poolerna fyllda med vatten.

Alltid något som blommar.