Av Monicka - 26 mars 2020 21:02

Efter att ha sovit ganska bra på ställplatsen i Salamanca så fortsatte färden med Frankrike som mål.

Lite mer trafik och naturen förändras. Vi åker på högre höjder än tidigare.

Vi blir omkörda av svenska grannar på campingen i Porto Covo.

Många tunnlar och häftiga bergsformationer.

Gränspassager till Frankrike gick bra. Vi vinkades bara med orden Cest bon när vi sa att vi skulle till Sverige.

Vi hade sett ut en ställplats inte så långt från gränsen i närheten av Bayonne i orten Labenne.

Vi hann ta en liten promenad innan middagen. Labenne Ocean är säkert en väldigt välbesökt ort under vanliga fall och under sommartid. En massa olika campingar, spa och vattenland i närheten.

Av Monicka - 24 mars 2020 09:51

Tyvärr har vi nu varit tvungna att starta vår hemresa och köra hem i en takt vi inte i vanliga fall skulle göra. Vi brukar ju bara köra 20-30 mil om dagen för att kunna komma fram på eftermiddagen och upptäcka nya områden. Nu blir passen dubbelt så långa. Igår körde vi 543 km från Porto Covo i Portugal till Salamanca i Spanien.
Här lämnar vi den fina och trevliga campingen Costa do Vizir i Porto Covo.

Efter att ha bunkrat mat på Lidl och tankat i Sines började färden mot Spanien på tomma vägar.

Det var inga problem att passera gränsen till Spanien vid Caia-Bajadoz. Vi fick en talong som berättigar oss till transit genom landet på kortaste väg och så snabbt som möjligt.

När vi passerat gränsen möttes vi av en kraftig regnskur.

Men vädret klarnade upp ganska snabbt och vi fick en fortsatt fin dag. Några tjurar såg vi längs vägen både i storformat och verklig storlek

Vi har sett alla möjliga sorters boskap längs vägen; kor, får, getter och grisar.

Även i Spanien är det lugnt i trafiken.

Vi närmar oss Salamanca och det kan bli en kall natt.

Efter en lång dag stannade vi för övernattning på en ställplats vid en bensinmack. Vi kan tömma våra tankar och få vatten om vi vill, ingen annan service, men det är kostnadsfritt att stå över natten. Vi blev ca 10 husbilar som övernattade.

Av Monicka - 21 mars 2020 14:15

Här i Portugal har vi fått vissa restriktioner på grund av Coronaviruset Covid-19 och nationellt nödläge har utlysts. Men restriktionerna är inte riktigt lika hårda som i Spanien. Vi får gå till affären tillsammans och även vara ute och promenera för hälsans skull. Vi uppmanas att hålla oss hemma så mycket som möjligt. Vi har idag bra väder med sol och njuter utanför husbilen på campingen. Vi får se hur länge vi får stanna. Spanska regeringen och hälsoministeriet har beslutat att stänga campingar och hotell i Spanien och de ska vara utrymda senast 26/3. Men undantag finns bland annat för lägenhetshotell med långtidsboende. Enligt vänner till oss som bor kvar på camping i Torre del mar ska även de få stanna. Det låter positivt och vi hoppas det inte kommer gå så långt att de stänger campingar här i Portugal. Vi har haft en regnig dag igår så då blev det inomhusaktivitet i form av brödbakning. Hade lite för hög värme på men det smakade bra ändå.

Vår välsorterade matbutik ( förutom kött och fisk). Ingen kö dit så vi behöver inte riskera smitta. Endast fyra kunder i taget får vistas i butiken.

Ingen kö till slaktaren heller. Kyldisken är full av diverse kött och fågel numera. Häromdagen var det lite skralt men det verkar ha varit tillfälligt.

I torsdags innan regnet kom tog vi en långpromenad först ner mot stranden.

Sedan gick vi upp till ett område som gränsar till campingen. Här har det byggts nytt men det verkar ha avstannat. En del hus ser obebodda ut men när man ser efter noga så verkar det som folk i alla fall flyttat in.

Det här med plattsättning och trottoarer är portugiserna inte så bra på.

Det finns ju trevligare områden än det nybyggda. Det här huset har olika citat på kakel runt hela huset i stort sett.

Idag startade vi dagen med Melodikrysset till frukost. Vi ligger ju en timme efter er i Sverige så det gäller att tänka till. Kl.9.00 måste radion igång.

Av Monicka - 17 mars 2020 16:31

Kompletterar med lite fler bilder som Jörgen tagit.

Porto Covo ligger inte långt från Sines som syns i bakgrunden

Trappan ner till stranden

Av Monicka - 17 mars 2020 15:05

Ja nu har vi varit här i Porto Covo drygt en vecka. Vi hade bara tänkt stanna några dagar men det blir längre än så. Vi har nu bestämt oss för att stanna åtminstone till 30/3 och då se om vi kan fortsätta hemåt Sverige. Nu har gränserna stängt mellan många länder och det råder oklarhet om vi som svenskar får passera gränsen för att fortsätta mot Sverige. Vi hade inte planerat att vara hemma förrän slutet av april så vi har ingen brådska. När vi kom hit var alla butiker och restauranger öppna och inga restriktioner fanns. I söndags var vi på promenad och satte oss då på uteserveringen till en restaurang, som vi besökt tidigare i veckan, för att ta ett glas vin.
Vinet är billigt och gott. 3 euro för en halv liter!

Det var då fortfarande folk ute och promenerade. Vi passade på att fråga om de olika skaldjurstallrikar som de serverar och fick höra att de skulle  stänga samma kväll på obestämd tid. Vi bestämde oss då för att stanna kvar och äta middag. Det smakade väldigt bra och vi blev inte ruinerade direkt.
Sammanlagt för hela middagen med vin, dessert och kaffe gick på ca 600 svenska kronor.

Läget är nu annorlunda sedan vi kom hit. Endast en matvarubutik är öppen och har inte speciellt stort sortiment. Endast 6 kunder får vara inne i butiken samtidigt.Till slaktaren måste man gå tidigt på morgonen för att hinna få något kött. Igår hade han inget kvar och idag kl.10.30 fanns inget som jag åtminstone kunde anrätta. Saluhallen har öppet och där finns fisk, frukt, grönsaker och ost. Idag inköptes fisk för att göra en fiskgryta till kvällen.
Restauranger får ha öppet fram till kl.21 men de flesta har stängt helt. När det gäller utevistelse så finns inga förbud ännu men man rekommenderas att undvika folksamlingar och att gå till stranden.
Eftersom stränderna redan i veckan i stort sett varit folktomma så borde det inte vara något problem att vistas där.

Naturen här är väldigt vacker. Bergsformationerna fantastiska och man funderar på hur de blivit så.

Vy över fiskehamnen uppifrån stan.

Och tvärtom från fiskehamnen upp mot stan

Jag kan slutligen berätta att vi har det bra på campingen och befinner oss i en region, Alentejo, som ännu inte drabbats av Coronavirus enligt den information vi har. Portugal har till dags dato 448 bekräftade fall av Corona och ett dödsfall. Idag regnar det för första gången sedan vi kom till Portugal för drygt tre veckor sedan. Men i morgon ska det bli 23 grader och sol. Det ser vi fram emot.

Av Monicka - 16 mars 2020 16:12

Efter två veckor på Algarvekusten åkte vi för en vecka sedan till Porto Covo på sydvästkusten i Portugal. Vi åkte en liten del på motorväg då vi ville komma fram i tid på eftermiddagen. Men mestadels blev det åkande på mindre vägar. Strax efter avfarten vid Ourique så såg vi väldigt många storkbon. Vi har tidigare sett väldigt många men detta var många gånger fler. Uppe på i stort sett varje stolpe på vänster sida fanns ett bo. Vet inte varför just vänstra sidan.

Här kommer några bilder från campingen som är väldigt fin och välskött. Det verkar som om man senaste året renoverat både servicebyggnad och området. Allt är inte riktigt klart ännu. Fina bungalows att hyra för de som inte kommer med husvagn eller husbil

Blev lite fascinerad av att man hittat olika typ av belysning på terasserna.

Servicehuset med över 20 toaletter, nästan lika många duschar och en massa handfat.

Duschar även för hundar.

Grillplats med tillgänglig micro.

Fint poolområde men tyvärr stängd just nu.

Bra, stora platser för husbilar.

Fikon och lite andra växter.

Fantasifull konst i receptionen.

Av Monicka - 11 mars 2020 21:20

Vi hade bara tänkt stanna några dagar eftersom vi varit i Tavira några gånger tidigare. Men vi hade så trevligt tillsammans med vänner vi träffade första gången vi var där så det blev lite längre tid än vi tänkt oss. Men vi har ju gott om tid, ska ju inte vara hemma förrän i slutet av april.
Förutom att umgås med vänner på campingen så gick vi många långa promenader och njöt av allt som blommar.

En av promenaderna gick upp till golfbanan där förutom vacker utsikt och blomning även finns en del konstverk.

En liten kyrka/kapell finns vid golfbanan. Troligtvis fanns den innan golfbanan byggdes. Resten av kyrkan används som förråd åt golfklubbens medlemmar.

Innan vi lämnade campingen och Tavira hann vi även besöka Restaurang Bica ännu en gång. Denna gång tillsammans med våra vänner.

Av Monicka - 4 mars 2020 13:04

I lördags när vi var inne i Tavira så besökte vi Jutta och Almicar som bor i ett hus mitt i gamla stan. Vi hade tänkt oss att äta lunch på stan med dem men de var upptagna. Istället föreslog de att vi skulle äta lunch på en restaurang ute på landsbygden i veckan som kom. Den dagen blev igår. De hämtade oss vid campingen och efter en timmes körning så var vi framme vid restaurangen i Ribeira. Ribeira ligger i en dalgång och består endast av restaurangen samt några hus.

Några husbilar hade hittat dit. En bra plats för övernattning med fina vandringsmöjligheter.

Amilcar hade beställt portugisisk husmanskost bestående av gryta på tupp, kikärtor och bröd. Väldigt välsmakande och en rejäl gryta. Trots att vi var fyra som åt av den blev det två stora doggy bags att ta hem.

Vår värdinna och kokerska.

Farmor/Mormor i huset tror vi.

En av lokalbefolkningen som tyckte det var roligt med gäster.

Vi gjorde några stopp längs vägen för att fotografera den vackra naturen och utsikten.

Akacia/Mimosa blommar för fullt.