Av Monicka - 9 oktober 2018 20:04

Vi har fortsatt färden och gjort några övernattningar till. I Benicassim stannade vi två nätter istället för en då vi upptäckte att kvällslivet var väldigt trevligt. Det var inte långt att gå till stan. Av någon anledning som vi inte förstår så handlar det mycket om tåg i stan. En fin park med tågstation och minitåg för barnen samt lekplats låg i närheten av campingen.

Många caféer och barer fanns det längs huvudgatan och i små gränder.

Ett annat tema i Benicassim var myror.

Stadshuset

Efter Benicassim åkte vi till San Fulgencio och stod på en trevlig ställplats. Där sammanstrålade vi med våra vänner Marguerite och Kjell. På ställplatsen ordnades det med paella, sangria och vin. Det var stor uppslutning i tältet med många olika nationaliteter.

Igår åkte vi till Bolnuevo där vi var två veckor förra vintern . Den här gången var poolen fortfarande öppen men tyvärr blev det inget dopp. Varken i havet eller i poolen då det blåste upp på eftermiddagen och regnet kom.

Sköldpaddorna finns kvar, kanske har de blivit fler?

Den duktiga trädgårdsmästaren verkar jobba kvar.

Idag åkte vi motorväg mest hela vägen . Det var väldigt lite trafik.

Nu har naturen blivit annorlunda. Mer berg och citrusodlingar på sina ställen.

Sista övernattningen innan slutmålet i en liten ort som heter Balerma. Vi tog en promenad in till stan på eftermiddagen. Det var väldigt många avstannade husbyggen och många övergivna hus. Det fanns några få caféer, banker och en consumbutik. Men stranden ligger precis utanför campingen och utsikten över bergen är vacker.

På campingen finns en stor pool som är anpassad för funktionsnedsatta.

Imorgon ska det införskaffas bubbel på Mercadona för då ska vi fira.

Av Monicka - 3 oktober 2018 21:18

Vi har hittat ytterligare en pärla i Spanien, Torredembarra , en bit öster om Tarragona. Vi bor på en liten camping som heter Clará precis vid stranden. Lite trixigt kan det vara att komma in på platserna då det är många låga träd, men ägarna hjälper till.

Några bilder från stranden som är nästan en mil lång.

På campingen finns en liten restaurang som ägarna driver själva. Vill man sitta ute på kvällen får man komma i tid då det är en populär samlingsplats.

En ?liten? gräshoppa.

Igår tog vi en promenad in till stan för att gå på marknaden. Stan visade sig var mycket trevlig och inte speciellt turistisk.

Väggmålning utanför biblioteket.

Flera små butiker som sålde frukt och grönsaker.

Idag tog vi en riktigt lång promenad först bort till marinan sedan längs en stig uppför berget till fyren.

Vi använde som sagt stigen, klättrade inte!

Efter tre dagar här åker vi imorgon vidare till nya okända mål. Men hit kommer vi gärna tillbaka och stannar en längre tid.

Av Monicka - 30 september 2018 21:41

Efter några slappardagar med sol och bad i Cap d?Agde tillsamman med vänner så har vi fortsatt vår resa mot Spanien. Sista kvällen med vännerna Marguerite och Kjell så åt vi gemensam middag på restaurang.

Nu är vi i Roses bara några mil in i Spanien. Vi har idag tagit en lång promenad längs strandpromenaden. I Spanien kan de verkligen det här med att anlägga fina strandpromenader.

Inne i stan finns en massa mysiga restauranger längs de smala gränderna.

Camping Rodas i Roses kan vi verkligen rekommendera. Bra platser , fin pool och restaurang/bar som var välbesökt. De finaste hygienutrymmen vi sett på någon camping och de rengörs flera gånger per dag. Kunde inte låta bli att ta några bilder.

Hit kommer vi gärna tillbaka och stannar några dagar för att utforska stan lite mer.

Av Monicka - 25 september 2018 22:06

Kyrkklockorna ringde varje hel och halv timme hela natten. Vissa klockslag ringde klockorna två gånger och klockan 8 i morse tre gånger!!! Så nattsömnen var inte den bästa då vi valt en plats nästan granne med kyrkan. Nästa gång vi väljer camping ska vi noga kolla att ingen kyrka finns i närheten.

Det har börjat bli höst även i Frankrike och träden börjar skifta färg.

Det här är inget ställe vi kommer tillbaka till men naturen är väldigt vacker kring campingen.

Vi har nu tagit oss en bit till söderöver och övernattar i Mondragon en bit norr om Orange. Imorgon räknar vi med att ha kommit till Medelhavet och få ta oss ett dopp.

Av Monicka - 24 september 2018 19:42

Ja nu har resan gått vidare från Obernai till Juraområdet. Vi lyckades hålla oss ifrån betalvägar nästan hela vägen. Vi åkte en del slingriga vägar genom vinfält och skogar men det var svårt att fotografera från husbilen. För det mesta kom det något i vägen.

Vi hade valt ut en camping som skulle ligga mitt i byn Port Lesney mellan floden Loue och kyrkan. Inte tänkte vi på att kyrkklockor brukar ringa, vilket vi fick erfara i Lüneburg där kyrkklockorna ringde hela natten. Dessutom låg den ställplatsen nära ett sjukhus så vi hörde ambulanssirener också. Här ligger åtminstone inget sjukhus. Vi får hoppas den här kyrkklockan inte ringer varje halvtimme inatt.
Det skulle finnas möjlighet till att handla matvaror ca 100m från campingen och dessutom skulle det finnas flera restauranger. Men denna by verkar helt död, tur vi har provianterat. Men campingen ligger väldigt vackert vid floden.

Men något som finns här är valnötter! Istället för svampplockning så har vi ägnat oss valnötsplockning.

Av Monicka - 23 september 2018 19:54

I fredags började vi med att åka runt för att hitta någon som kunde kolla vårt kylskåp. På första stället i Lüneburg så hänvisade de till ett företag i Winsen, 2 mil västerut, som även sålde husbilar och tillbehör. Men de kunde inte heller hjälpa oss. Vi köpte istället en kylbox att använda under färd. Den fungerar väldigt bra så nu nöjer vi oss med den lösningen tills vi kommer till Spanien.
Efter en härlig dag i Lüneburg med ca 25 grader har vi haft två svalare dagar. På väg mot Bielefeld sjönk temperaturen till 15 grader och regnet kom.

Men när vi kom till campingen så kom solen fram. Det fanns gott om plats och platserna var rejält stora.

Campingen låg lite avsides och kändes ganska sliten. Men de hade en väldigt trevlig Biergarten där vi intog vår middag.
Gårdagens körning blev lite äventyrlig. Först började vi med att åka av en avfart för tidigt så vi fick. köra 1 mil extra. Sedan påstod Gps-tanten att väg 66 som vi skulle åka var avstängd och det först efter någon timmes färd mot den vägen. Hon ville att vi skulle vända och åka tillbaka flera mil och framkomsten skulle bli mer än en timme senare än beräknat! Vi åkte in på en p-plats och konfererade och kom fram till att vi skulle chansa på att köra vidare. Det gjorde vi helt rätt i för det fanns inte en avstängning längs rutten. Men när vi väl kom fram till campingen vi tänkt oss så var det helt fullt på grund av någon festlighet i byn. Vi fortsatte vår färd till Fürth vilket visade sig var ett lyckokast. En mycket trevlig camping med närhet till flera matbutiker och till stan. Tog inga bilder där men dit åker vi gärna tillbaka.

Idag fortsatte resan och vår tidigare plan att åka via Mosel har ändrats då det skulle bli så kallt där. Vi bestämde oss för att åka via Alsace istället . Vi har nu installerat oss på en camping i Obernai som ligger väldigt bra till. Det är promenadavstånd in till den mysiga stan. Efter en rundvandring i stan hamnade vi på serveringen i vänster hörn på bilden. Där intog vi varsin öl och det märks att vi är i Frankrike. Det är samma priser som hemma ca 100kr för en liten och en stor öl.

Majskolvar som dekoration på fönsterluckorna.

Det är även nära upp till vingårdar/vinfält .

Vi har haft en härlig dag med ca 25 grader. På kvällen kom ovädret och temperaturen sjönk hastigt till 15 grader. De har varnat för höga vindstyrkor och här pratar man inte om m/s utan om km/h. Det skulle bli upp till 80-100km/h. Jag tror det är det som precis passerat. Vi hann precis in i husbilen med våra pizzor som vi köpt från en pizzavagn som körde in på campingen. Nu ska vi planera morgondagens etapp.

Av Monicka - 20 september 2018 20:53

Vi har bestämt oss för att försöka undvika motorvägar. Idag gick det sisådär. Redan efter att vi kört av färjan i Kiel så hamnade vi fel och fick åka motorväg en bit. Men vi hade tur och trafiken flöt bra. Vi hittade sedan en avfart som skulle leda oss via mindre vägar till Lüneburg som var målet för dagen. När vi endast hade några mil kvar så sa Gps-tanten till oss att vägen var avstängd och vi skulle göra en helomvändning och köra tillbaka. Eftersom vi inte hade lust till det valde vi en annan väg och körde via Lauenburg Elbe som låg väldigt fint till.

När vi kom till Lüneburg så visade gps-tanten oss fel till en avstängd/enkelriktad gata och vi fick tänka om igen. Nu hamnade vi mitt i ett vägarbete där vi fick stå ett bra tag innan vi kunde fortsätta. Efter att ha åkt en sväng till hamnade vi åter igen vid den enkelriktade gatan. Istället för att lyssna på gps-tanten så körde vi åt motsatt håll och kunde efter att först hamnat på ett friluftsfält på cykelvägar hitta till ställplatsen. Ställplatsen visade sig vara ganska full men vi hittade en plats. Vi var glada att få en plats med el då vi upptäckt att kylskåpet inte håller kylan under färd. Vi har idag fått äta köttfärs med pasta två gånger för att tömma kylen på ömtåliga varor.!
Ställplatsen ligger väldigt bra till för en promenad in till stan. Men priset är ganska högt för det som ingår. Vi betalar 13 euro för 24 timmar med el. Tillgång till toa, tömning av gråvatten och kemtoa ingår. Vill man tanka vatten kostar det 1 euro extra.
Lüneburg är en fin stad med många caféer.

Ett gammalt apotek med gammaldags inredning.

Vi har googlat på Dometic-service gällande kylskåpet och hittat en verkstad här i Lüneburg. Vi ska försöka hitta dit imorgon och hoppas de kan hjälpa oss.

Av Monicka - 18 september 2018 22:55

Idag har vi avverkat första etappen mot Spanien. Det har blivit en tradition att göra ett första stopp i Hästholmen för övernattning. Här bjuds vi på god mat och dryck ute i trädgården och har en underbar utsikt över hamnen och Vättern.