Direktlänk till inlägg 12 maj 2019

Innan det hände

Av Monicka - 12 maj 2019 19:29

Kommer till vad som hänt senare men börjar med vår vistelse i Honfleur. Vi hade bestämt oss för att endast åka ickebetalvägar men det visade sig vara svårt. Alla förslag från gps-tanten visade förslag på vägar med viktbegränsning 3,5 ton. Vår husbil väger ju mer än så , den har en högsta totalvikt på 4250 kg. Vi försökte via kartan och iPad åka en annan väg men lyckades köra fel så vi fick ge oss och ta betalväg en bit till en kostnad av 50 cent, knappt 6kr! När gps-tanten valt väg åt oss fick vi köra genom hela stan för att komma till campingen. Efter en regnig natt tog vi en promenad ner till stan. Ca 3 km nedförsbacke . Honfleur visade sig vara en jättefin stad med många fina gamla byggnader. På flera ställen fanns minnesmonument över offer från första världskriget.

Vacker autentisk karusell från år 1900.

Vieux Bassin. Precis som i La Rochelle finns en massa restauranger i området kring gamla hamnen.

La Lieutenance

Gamla hus och smala gränder.

St Catherine Church med separat klocktorn är väldigt speciell. Ser inte mycket ut för världen på utsidan men vacker inuti.

Vi har många gånger sagt att vi ska sluta med att äta tre-rätters men det är svårt att låta bli. Speciellt när menyerna är så prisvärda jämfört med att bara ta en rätt. Det blev alltså en trerätters även denna gång. Vi hittade en jättemysig restaurang i närheten av kyrkan. Det satt mycket folk där redan och det brukar ju vara ett gott tecken. Jag beställde en assiette fruits de mer till förrätt. Hade inte förväntat mig att få så många olika skaldjur och sådana jag inte ens visste vad det var. Men såååå gott.

Mätta och belåtna fortsatte vi genom stan. Regnet kom så småningom och vi tog bussen tillbaka till campingen så vi slapp den långa uppförsbacken.

Nu kommer det som hänt! Igår åkte vi iväg och hade bara bestämt att vi skulle åka norröver så långt vi kände för. Vi hade bara sett ut några tänkbara mål. Men efter några timmars körning fick vi problem med kopplingen. Vi stannade till vid en rastplats och Jörgen trodde att det var något tillfälligt för helt plötsligt fungerade den igen. Men det dröjde inte många minuter förrän samma problem uppstod och vi bestämde oss för att åka till första möjliga camping. Vi hann inte dit utan fick köra in på en mack och där lyckades vi nästan komma in på en p-ficka innan vi fick stopp. Vi ringde Viking vägassistans som sa att eftersom det var efter en motorväg så måste vi ringa från en SOS telefon längs vägen då det är speciella bärgare som måste hämta där. Det var ju en bit till nästa telefon och det kändes ju lite onödigt att gå längs motorvägen när vi stod på en mack. Vi lyckades förklara för personalen på macken , som bara talade franska, att vi behövde bärgare och de hjälpte oss med att ringa. Efter knappt två timmar så kom bärgaren som även han bara pratar franska. Efter flera tfn-samtal till Viking assistans och franska motsvarighet kom vi iväg.

Han bärgade oss till första allmänna väg och sedan blev det några samtal till då han ville få verifierat att han skulle få betalt, pust. Men han var mycket vänlig och trevlig. Sedan blev det ytterligare två timmars väntan på att nästa bärgare skulle komma. Nu hade assistansbolagen kommit överens om att vi skulle bogseras till en camping för att där invänta måndagen. När bärgningsbilen kom blev vi först lite oroliga...De kunde ju lika gärna vara , ja jag skriver inte vad, men några som ville åt vår husbil haha. Men skenet kan bedra, även dessa var väldigt trevliga men talar bara franska. MEN vi är ju faktiskt i Frankrike.

Den här gången fick vi sitta inne i husbilen medans vi bärgades. Chauffören försäkrade hela tiden att det inte var någon fara när vi hörde skrapande ljud under bilen. Det var bara den konstiga manicken de monterat , för att dra oss, som lät.

Campingen de tog oss till visade sig vara den vi tänkt åka till. Den ligger väldigt fint vid några fiskesjöar och har en fin pool. I eftermiddags tog vi ett dopp och från poolen kan man se vår husbil.

Det är ca 1,5 km till stan Blangy-sur-Bresle som är större än vi trodde. Vi promenerade in dit i förmiddags och det visade sig vara marknadsdag. Det var en väldigt trevlig marknad med lite av varje. Det blev inköp av några ostar som vi ska smaka ikväll.

Kyrkan i stan Notre-Dame de la Délivrance

Parad av Majorette-dansare , i alla åldrar, som skulle ha uppvisning senare under dagen

Vi har fått bra hjälp av Viking vägassistans och de ringer och frågar hur vi har det. Vi har det bra och vi får se om vi får komma till verkstad imorgon eller på tisdag. Även om det inte var planen att vara kvar i Frankrike längre utan tänkt avsluta med någon vecka i Holland så står vi nog ut med att vara här någon dag eller två.