Alla inlägg den 18 maj 2018

Av Monicka - 18 maj 2018 22:33

Nu har vi kommit till en liten stad som heter Zumaia där vi hittat en bra camping. Härifrån kan vi ta tåget in till San Sebastian. Stan är väldigt liten men trevlig med flera gamla hus. En liten marina finns det också.

Även lite nyare hus.

En äldre man sa till mig att om jag drack vatten ur denna brunn så skulle jag vara ung för evigt. Hmm jag undrar jag ...

Här i Zumaia finns en hel del Flyschformationer.

Flysch är en sedimentär lagerföljd av omväxlande fossilfattiga, finkorniga bergarter varvade med sandsten och konglomerat. Flyschlagren är ofta mycket tjocka och har bildats på stora djup i hav genom omväxlande slamströmmar och större massrörelser i samband med pågående bergskedjebildning.

Stranden är ett populärt tillhåll för ungdomar och surfare.

Fin promenad/cykelväg på ca 1,5 km in till stan.

Av Monicka - 18 maj 2018 22:00

Från Aranjuez fortsatte vår färd mot Burgos. Vi tog ett kort stopp vid en bensinstation med vacker utsikt.

Något senare tog vi ett matstopp. Det är bekvämt att ha köket med sig och speciellt när det kommer lite regn. En äggmacka med Kalles kaviar smakar bra.

Fransmannen som parkerade bredvid oss ville ha lite sällskap medans han åt så parabolen åkte upp.

Väl framme på campingen i Burgos bestämde vi oss för en promenad in till stan. Förra gången vi var här för ca 1 1/2 år sedan så hann vi aldrig in till stan. Jag ville denna gång se den berömda katedralen.

Stan i sig var inte något speciell men det fanns en del vackra stråk i alla fall.

Ovido - Quiz & Flashcards