Direktlänk till inlägg 10 maj 2017

Luxemburg-Tyskland-Danmark

Av Monicka - 10 maj 2017 20:25

Luxemburg visade sig inte från sin bästa sida. Vi hade regn i stort sett hela tiden. Camping Bon Accueil är en liten camping och man behöver vara i god tid för att få plats. Strax utanför campingen ligger en busshållplats med buss in till City. Det är mycket nybyggnation på gång och husen är mycket moderna. När vi fortsätter resan mot Winterswijk i Holland åker vi längs en gata med många bilhandlare och de säljer i stort sett bara de bästa märken.

En sväng in i Tyskland för att komma till Holland.Det här härliga ekipaget såg vi längs vägen. Det går att ha motorcykel OCH husvagn!

Jag förknippar väderkvarnar med Holland men såg bara en och hann knappt fotografera den.

I Winterswijk låg vi på Camping De Twee Bruggen som skulle vara en femstjärnig camping. Den var jättefin med mycket aktiviteter och inomhuspool. Cykelväg in till stan. Men första campingen som inte hade handikapptoalett och då tycker inte jag den kan vara femstjärnig. Men vi har ju toa och dusch i husbilen :). Platserna var i alla fall väldigt fina och lättillgängliga.

I måndags var det dags...för storhandling på megavaruhuset Obelink som har allt i stort sett inom camping. Där spenderade vi fyra timmar inklusive lunch. Efter det orkade vi inte åka så långt. Det blev bara knappt 9 mil till en liten familjecamping i Schüttorf, Quendorfer See (Tyskland igen) Mycket fin camping med hygienutrymmen i hotellstandard med soft music. Nära till en fin badstrand.

Där finns också en restaurang Else am See som hade en väldigt speciell design. Maten smakade också väldigt bra men nu har vi kommit upp i samma prisklass som hemma i stort sett.

Om vi blev överraskade av designen och restaurangen så vet det inget mot vad vi blev när vi skulle "pudra näsan". I handikapptoaletten hade de tänkt på allt och då menar jag allt. Spegeln över handfatet kunde man justera så att man fick den i rätt höjd även om man sitter i rullstol. MEN det Jörgen blev mest imponerad av var männens avdelning. Tyvärr gör inte bilden rättvisa, men vid varje pissoar så fanns en tv-skärm som visade tecknade Disneyfigurer .

Ca 2 km bort finns ett affärscentrum med flera matbutiker såsom ALDI, Lidl och Edeka .
Igår r blev det en lite längre tur på 25 mil och då hamnade vi en naturpark , Ferienzentrum Heidenau. Vi var de enda korttidscamparna där så det var väldigt lugnt. Vi har på vägen hemåt valt att ta in på campingar som ska vara handikappvänliga. Denna skulle så vara och det fanns speciell handikapptoalett men den var låst! På alla andra ställen har de lämnat ut nyckeln direkt i receptionen om det funnits behov av nyckel. Här var det så långt att gå tillbaka till receptionen så vi struntade i det. Hygienutrymmena var väldigt fina men inte uppvärmda som de skulle vara. Så Jörgen blev lite kall i morse. Men utsikten från husbilen kan vi inte klaga på.

Nästan som fricamping.

Här har våren kommit ordentligt och det blommar för fullt. På campingen finns en grekisk restaurang , utomhuspool och även ett stall med ridhästar.